Så meget søvn har dit barn brug for hver nat

< Tilbage til guides

Når det kommer til de kære små, er den korrekte mængde søvn vigtig, fordi timerne med lukkede øjne giver ro til, at krop og sind kan bearbejde dagens mange og nye indtryk.

Samtidig udgør den gode nattesøvn fundamentet for dit barns konstante udvikling, hvilket nat efter nat gør dem mere modstandsdygtige over for alt det, der møder dem både fysisk, psykisk og socialt i enten vuggestue, børnehave eller skole.

Søvn er altså vigtigt for dit barn, og derfor får du i nedenstående guide svar på, hvor meget søvn dit barn behøver for at restituere på den optimale måde.

Mængden af søvn




  • 0-3 måneder: Spædbørn sover normalt omkring 14-17 timer i døgnet. Søvnmængden kan dog variere meget og stadigvæk ligge inden for “det normale”.
  • 3-6 måneder: I den her alder sover spædbørn normalt mellem 12-15 timer i døgnet. Fem af timerne bruger spædbarnet typisk på at sove om dagen, mens resten er nattesøvn.

  • 6-12 måneder: Et barn på den her alder bruger typisk 11-14 timer på at sove i døgnet. Søvnen fordeles typisk over to gange.

  • 1-3 år: I de her år sover et barn almindeligvis 10-13 timer i løbet af et døgn, hvoraf barnet ofte vil have behov for at sove en lur i løbet af dagen.

  • 3-5 år: Et barn i børnehavealderen vil typisk have brug for at sove 9-11 timer hver nat. Søvnen i den her alder er typisk præget af drømme og mareridt på grund af barnets levende fantasi i de vågne timer. Til gengæld vil et barn i 3-5 års alderen ikke have brug for at sove om dagen længere.

  • 5-7 år: I den tidlige skolealder har børn typisk brug for at sove 8-10 timer pr. døgn. Den rigtige mængde søvn er vigtig, fordi det påvirker barnets koncentration og indlæringsevne i skolen.

  • 7-12 år: I mellemskolealderen har et barn typisk brug for at sove 7-9 timer pr. nat for at klare sig igennem dagen.

  • 12-18 år: I den sene folkeskolealder har dit barn behov for at sove mellem 7 og 9 timer pr. nat.

Hvis dit barn sover for lidt, er du som forælder slet ikke i tvivl. Morgen og aften vil nemlig typisk være præget af, at dit barn er i dårligt humør, koncentrationen svigter, og dit barn har meget sværere ved at lære nye ting. Omvendt har et barn, der får den rigtige mængde søvn, mere energi, bedre humør og generelt et godt udgangspunkt for at lære nyt.

Flere søvnstudier peger desuden på, at børn, der sover for lidt, kan forsinke deres præstationsniveau med op til hele to skoleår. Det betyder, at en elev i eksempelvis 5. klasse, som sover mindre end det anbefalede, kan risikere kun at præstere på niveau med et barn i 3. klasse.

For lidt søvn er et vidt begreb, og derfor er det også vigtigt, at du som forælder mærker efter, hvad der er mest rigtigt for dit barn - for du ved det om nogen bedst.

Vi har forsøgt at opstille nogle konkrete og meget generelle anbefalinger, men børns søvnbehov er ligeså forskellige som voksnes, og derfor kan dit barn sagtens have brug for mere eller mindre søvn pr. nat, end det vi anbefaler.

Er du i tvivl, om dit barns søvnbehov ligger inden for normalen, kan det være en god ide at være opmærksom på, hvordan andre i familien sover. Søvnbehov er nemlig ofte arvelige. Tænker du, at dit barns søvnbehov er unormale, anbefaler vi, at du søger råd og vejledning enten hos sundhedsplejersken eller egen læge.

Det betyder mængden af søvn

Passende mængde søvn
- Giver mere energi
- Hjernen får ro til at producere væksthormon
- Immunforsvaret forbedres

For lidt søvn
- Koncentrationsbesvær
- Indlæringsvanskeligheder
- Generelt dårligt humør

Kilder:
http://sundhedsplejersken.dk/Born/Artikler-om-born2/Sundhed-og-miljo/Sov-mit-barn-/
https://netdoktor.dk/boern/fakta/boernsoevn.htm
https://jyllands-posten.dk/livsstil/familiesundhed/familie/ECE9289893/udhvilede-boern-er-sunde-boern-sover-dit-barn-heller-ikke-nok/