Få det optimale ud af din powernap

< Tilbage til artikler

En powernap kan gøre underværker. Men det er vigtigt, at den er så kort, at du ikke kommer i den dybe søvn. Sker det, vil din powernap nemlig have modsatte effekt, og du vil vågne desorienteret og formentlig føle dig mere søvnig, end inden du lukkede øjnene.

Der er generelt bred enighed om, at du ikke bør tage powernaps, der varer længere end 20 minutter. Hvis du holder dig indenfor 20 minutter, vil du stadig føle dig i et let søvnstadie. og du vil derfor både føle dig mere frisk og have lettere ved at vågne.

Opskriften på den optimale powernap

  • Sæt en alarm, så du er sikker på, at du ikke kommer til at sove mere end 20 minutter. Når du har sat alarmen, kan du sætte/lægge dig godt til rette og slappe helt af - nu behøver du nemlig ikke bekymre dig om, om du kommer til at sove for længe.
  • Hvis du ved, at du er tilbøjelig til at trykke på snooze-knappen, når alarmen ringer, kan du med fordel placere alarmen et sted i rummet, hvor du er tvunget til at rejse dig op for at slå den fra.
  • Sørg for at lukke alle forstyrrende lyde uden, inden du lukker øjnene. Slå eksempelvis lyden fra din telefon, sluk radio og tv og brug eventuelt ørepropper.
  • Luk øjnene og forsøg at undgå at tænke på problemer eller gøremål, du skal nå senere. Du skal trods alt kun lukke øjnene i 20 minutter.

Din powernap skal gerne ligge midt på dagen. Det bedste tidspunkt er tidligt på eftermiddagen mellem klokken 13 og 15. Hvis du tager den for sent, kan det være svært at falde i søvn til din normale sengetid om aftenen.

Derfor kan det være godt med en powernap

  • Efter en powernap vil du typisk føle dig bedre tilpas, da du har samlet noget energi.
  • En powernap kan være med til at forbedre din præstationsevne, da du vil føle dig mere kvik og frisk i hovedet.