Søvnfaser - hvorfor de er helt afgørende for din søvn

< Tilbage til artikler

Søvn er ikke bare søvn. Hver nat gennemgår du forskellige søvnfaser, der alle er vigtige for, at du får en god nattesøvn.

Her kan du læse vores oversigt over de forskellige søvnfaser, så du kan blive klogere på din søvn. Faserne er vigtige, og hver nat skal du gerne komme igennem alle fem faser i en række søvncyklusser.

Fase 1 - døs
En let døs er den første fase, når du er ved at falde i søvn. Her lukker man øjnene og begynder at blunde let. Hjernebølgerne daler i forhold til vågen tilstand, og dine muskler begynder at slappe af. Nogle gange kan du opleve, at din krop laver små spjæt i denne fase. Bliver du vækket, har søvnen ofte været så let, at du ikke selv opdager, at du var døset hen. Fasen varer typisk 5-10 minutter, før du glider over i fase 2.

Fase 2 - let søvn
I denne fase begynder du at sove rigtigt, selvom det stadig er en let søvn. Dine øjne stopper med at bevæge sig, og kroppen bliver endnu mere afslappet. Din puls bliver lavere, og faktisk falder din kropstemperatur også en smule. For voksne fylder dette stadie ofte op mod halvdelen af alt vores søvn.

Fase 3 & 4- dyb søvn / slow-wave-søvn
I disse faser er man nede i den rigtig dybe søvn. Her er hele din krop afslappet, og selv blodtrykket falder lidt. Det er to vigtige faser, fordi det især er her, kroppens celler gendanner sig. Den eneste forskel mellem de to faser er, at man sover endnu dybere i fase 4 end i fase 3. Det er også her, kroppen frigiver hormoner, der hjælper med at opbygge muskelmasse. Det er altså afgørende stadier for at få fornyet energi og for dit generelle velbefindende. Disse søvnfaser er de sværeste at vække folk fra. Bliver du alligevel vækket, mens du er i disse faser, vil du ofte opleve at føle dig omtumlet og “groggy”, når du vågner. Det kan tage op til en halv time, før hjernen kører på fuldt tryk igen, så det kan være en god idé at tage en stille start på dagen, hvis du er blevet vækket fra 3 eller 4 fase.

Fase 5 - REM søvn / drømmesøvn
Det er i denne fase, du drømmer. REM søvnen begynder som regel efter 90 minutter og kan variere meget i længde. Faserne med REM søvn bliver typisk længere og længere i løbet af natten, og de kommer cirka med 90 minutters intervaller. I dette stadie bliver din hjerne mere aktiv igen, og søvnen er ikke så dyb - det er også derfor, man ofte oplever at vågne midt i en drøm. REM står for “Rapid Eye Movement”, altså “hurtig bevægelse med øjnene”, fordi ens øjne i denne fase har rigtig stor aktivitet bag øjenlågene. For voksne udgør REM søvnen cirka 20 procent af søvnen.

Søvnfaserne er afgørende for at blive udhvilet

Og hvad skal man så bruge denne viden til, tænker du måske? Alle faserne er vigtige, for at vi kan vågne friske og veludhvilede.

Hvis du ofte har en afbrudt søvn, kan det forhindre, at du kommer igennem alle faser. For eksempel vil folk med søvnapnø ofte opleve, at de aldrig kommer ned i den dybe søvn, fordi de konstant vækker sig selv.

Det samme kan gøre sig gældende, hvis du sover med en partner i en dårlig seng, hvor I vækker hinanden, hver gang en af jer vender sig.

Vigtigheden af en god nattesøvn i alle søvnfaser er uden tvivl noget, der er værd at være opmærksom på. Der kan nemlig være en lang række konsekvenser, når du får for lidt og for dårlig søvn.

Et andet godt råd i forhold til søvnfaserne er at have en nogenlunde fast søvnrytme. Hvis du går i seng og står op på samme tid hver dag, tilpasser din krop sig, så du ikke er i de dybe søvnstadier, når vækkeuret ringer. På den måde undgår du nemmere at være træt, når du skal op om morgenen.