Den ultimative guide til søvn under graviditet

< Tilbage til guides

At være gravid er en meget spændende fase i livet. Du er sikkert allerede forberedt på, at der kommer søvnløse nætter, når dit barn har meldt sin ankomst - men for rigtig mange bliver søvnen også påvirket allerede under graviditeten.

Det kan være alt fra uro i benene, en sparkende baby eller øget tissetrang om natten, der gør det svært at få sin skønhedssøvn. Læg dertil at det bliver sværere og sværere at finde en behagelig sovestilling, i takt med at maven vokser.

Der er mange gode grunde til at tage søvnen seriøst under graviditeten. Det kan både gøre dig mere veltilpas, men det kan, naturligt nok, også give mere energi. Samtidig kan en ordentlig nattesøvn faktisk også være med til at mindske risikoen for komplikationer under både graviditet og fødsel.

Derfor har vi hos Bedre Nætter samlet vores bedste råd i en guide til søvn under graviditeten - den er spækket med en masse brugbar viden, der forhåbentlig kan hjælpe dig til en bedre nattesøvn, mens du er gravid.


Søvnguide og årsager til dårlig søvn hos gravide

Der sker altså rigtig meget med din krop i de måneder, du er gravid - derfor vil du også opleve, at de udfordringer, graviditeten giver, kan ændre sig mange gange gennem graviditeten.

Maven vokser - hvilken sovestilling er bedst?

I takt med at du kommer længere ind i graviditeten, og maven begynder at vokse, bliver det ofte sværere at finde en behagelig sovestilling. Samtidig er det naturligt at stille spørgsmålene: hvilken stilling er egentlig bedst for babyen? Kan man sove på maven eller på ryggen?

Når det kommer til at sove på maven, handler det meget om at mærke efter, hvad der fungerer for dig og din baby. Du bør som udgangspunkt undgå at ligge direkte på maven, når den har vokset sig stor. Det kan nemlig skabe et stort pres på både din mave og dit barn.

I stedet for at ligge direkte på maven kan du prøve at lægge dig på siden med det ene ben let bøjet. Det kan fungere helt fint, så længe du ikke føler dig utilpas eller føler, at dit barn “siger fra”. Ofte vil det altså være en god rettesnor at føle sig lidt frem.

Der er mange gravide, der oplever, at det er svært at sove på ryggen, fordi de bliver svimle. Det skyldes, at livmoderen, som bliver tungere under graviditeten, presser på det store blodkar langs rygraden. Det gør, at dit blodtryk bliver lavere, og det kan altså give svimmelhed for mange.

Udover svimmelheden kan det også give en følelse af svaghed - og så påvirker det også iltforsyningen til barnet. Oplever du dette, når du ligger på ryggen, er det bedst helt at undgå den sovestilling.

"Derfor er den mest normale anbefaling også, at man sover på siden"

Det oplever mange som en behagelig sovestilling, hvor maven får god plads. Prøv gerne at lægge nogle puder rundt omkring dig og under maven, så kan denne sovestilling forhåbentlig hjælpe dig med at få noget søvn.

7 ting du bør gøre, når du er gravid

Sovestilling er selvfølgelig ikke det eneste, der har betydning for din søvn, når du er gravid. Her har vi samlet 7 vigtige ting, der kan hjælpe dig til endnu mere søvn under din graviditet.

1. Skab den rette atmosfære i dit soveværelse
Du vil formentlig opleve, at du har det varmere end normalt, når du er gravid. Derfor vil det være en god idé, hvis du forsøger at holde soveværelset køligt og behageligt. Undgå for meget lys i rummet og prøv at mindske støjniveauet, da det kan forstyrre din søvn. Det er også en god idé at skære ned på dit skærmforbrug, f.eks. computer og telefon, inden sengetid. Det blå lys forstyrrer nemlig dit biologiske ur.

2. Undgå koffein
Alle drikke, der indeholder koffein, kan virke forstyrrende på din søvn. Det gælder altså både kaffe, te, sodavand og energidrik. Efter klokken 17 er det bedst helt at undgå de koffeinholdige drikke, hvis du gerne vil have en god nattesøvn. Derudover er det også generelt en god idé at mindske dit koffeinindtag, mens du er gravid, da det kan påvirke fosteret.

3. Opbyg en soverutine
Det er også en god idé at opbygge en fast søvnrutine. Du skal prøve at gå i seng og især stå op på samme tidspunkt hver dag - også i weekenden. Det vil også være en god idé ikke at sove for meget i løbet af dagen. En powernap er okay, men hvis du begynder at tage lange middagslure, skal du huske, at det ofte gør det sværere at falde i søvn om aftenen.

4. Undgå at ryge og drikke
For mange er det elementært og en selvfølge, men undgår du ikke nikotin og alkohol under din graviditet, kan det skade din baby, og begge dele kan gøre det vanskeligt for dig at sove.

5. Tag ikke bekymringer med i seng
Det er vigtigt, at du ikke tager bekymringer og problemlignende overvejelser med i seng. Det vil forstyrre din nattesøvn, hvis du har for mange tanker og bekymringer. Prøv derfor at få løst dine bekymringer og opgaver i løbet af dagen. Hvis du har svært ved at falde til ro om aftenen, kan åndedræts- og afslapningsøvelser også være en rigtig god løsning.

6. Tag en snack før sengetid
Hvis du spiser en let snack før sengetid, kan det hjælpe dig med at undgå kvalme. Her anbefaler vi for eksempel ost, fuldkornsbrød eller varm mælk.

7. Sov på din venstre side
Det er en god idé, hvis du prøver at sove på din venstre side. Især under første trimester kan det være sundt. Hvis du sover på venstre side vil det hjælpe blod- og næringstilførslen til dit foster og livmoderen. Det vil også hjælpe nyrerne med at udskille affaldsstoffer og væsker. Det kan derfor være med til at give en bedre og sundere nattesøvn.