Vågner du om natten? Få styr på din søvn med disse råd

< Tilbage til guides

Det er helt normalt at vågne i løbet af natten. Ofte vil det ske helt uden, at du opdager det, fordi du falder så hurtigt i søvn igen. Men hvis du vågner og har svært ved at falde i søvn, kan det være voldsomt generende.

Omkring hver tredje dansker oplever ofte problemer med søvnbesvær. I de milde tilfælde er det irriterende og kan gøre dig træt og uoplagt dagen efter. I de slemme og længerevarende tilfælde kan det have alvorlige konsekvenser for dit helbred og være enormt generende for din dagligdag.

Op mod 30-40 procent af alle danskere har ofte svært ved at falde i søvn, oplever at vågne for tidligt eller vågner om natten uden at kunne falde i søvn igen. 10-15 procent har mere alvorlige problemer med deres søvn. Her er der tale om såkaldt “insomni”.

Uanset hvilken kategori du falder i, er der gode grunde til at tage din søvn seriøst og gøre en indsats for at forbedre den.

Det kan du selv gøre

Hvis du har problemer med at ligge vågen om natten, er der en række ting, du selv kan forsøge at gøre for at falde i søvn igen.

Er der udefrakommende årsager?
Hvis du tit vågner, kan det være værd at kigge på, om du sover under optimale forhold. Lys, larm eller et for varmt soveværelse er alle sammen ting, der kan gå ud over nattesøvnen.

Især lyset fra telefon, tv eller computerbrug lige før sengetid kan forstyrre vores biologiske ur, så vi har sværere ved at sove.

Larm i soveværelset, for eksempel trafikstøj, et tikkende ur eller en snorkende partner, kan forhindre dig i at komme ned i de dybe søvnstadier. Det gør, at du nemmere vågner. Samtidig bliver du heller ikke ordentligt udhvilet, hvis du kun sover i de lette søvnstadier. Larm er tit svært at kontrollere, men prøv alligevel at gøre hvad du kan for at formindske det så meget som muligt.

Der er heller ikke noget værre end at have det for varmt eller koldt om natten - og begge dele kan være den sikre vej til en forfærdelig søvn. Derfor kan det godt betale sig at bruge lidt energi på at få en ordentlig temperatur i soveværelset. De fleste sover bedst ved 16-18 grader. Om sommeren kan en let sommerdyne også være en god investering, ligesom en dejlig varm vinterdyne kan gøre underværker om vinteren.

Stress
Hvis der er ting i dit liv, der stresser dig, kan det også udløse søvnløshed. Det kan både være udfordringer på jobbet eller uro i privatlivet, der kan forstyrre.

Det bedste er selvfølgelig at få løst de problemer, der går dig på, inden du går i seng.

Det kan naturligvis ikke altid lade sig gøre, og der kan det tit hjælpe at lave forskellige øvelser, så du kan få styr på tankerne. Det kan for eksempel være åndedrætsøvelser, der kan hjælpe dig til at slappe af. Du kan både bruge øvelserne, når du lægger dig til at sove, eller hvis du ligger søvnløs i løbet af natten.

Nogle gange kan søvnløsheden i sig selv blive en stressfaktor. Du ligger og spekulerer på, hvor kort tid der er, til du skal op. Her er det en god idé at dække dine vækkeure til, så du ikke kan se, hvad klokken er.

Hvis du ligger længe vågen, kan det også være en god idé simpelthen at stå op. Sæt dig ind i et andet rum og læs en bog eller gør noget andet, der får dig til at slappe af. Vent til du føler dig træt og gå så i seng igen.

Hvis du står op igen, skal du til gengæld holde dig helt fra fjernsynet og din smartphone.

Drop kaffen
Det er dejligt med en god kop kaffe eller lidt vin om aftenen. Men begge dele kan faktisk være med til at ødelægge din søvn.

Derfor er det bedst helt at droppe kaffe og andre drikke med koffein - men hvis du er ligesom os, er det sikkert nemmere sagt end gjort.

Her er det næstbedste råd at lade være med at drikke kaffe, te og sodavand efter klokken 17 - på den måde kan koffeinen bedre nå at komme ud af dit system, inden du skal sove.


Alkohol får dig til at slappe af, og mange føler, at det er nemmere at falde i søvn, hvis de har fået et par genstande. Men faktisk er alkohol ikke særligt godt for din søvn. Når man har drukket alkohol, bliver søvnstadierne ofte forstyrret - og du drømmer for eksempel meget mindre. Derfor er det med til at ødelægge din søvnkvalitet.

Derudover er det også en rigtig god idé at undgå at drikke for meget væske lige før sengetid - det vil nemlig ofte betyde, at du vågner og skal på toilettet i løbet af natten.

Motion
Motion er et rigtig godt middel mod søvnbesvær. Det kan være alt fra at dyrke sport til at gå en tur udenfor. Til gengæld er det en god idé at droppe voldsom fysisk aktivitet lige før sengetid - det gør det nemlig sværere at falde i søvn.

Hvis du over flere måneder oplever så slemme søvnproblemer, at det går ud over din dagligdag, anbefaler vi, at du opsøger professionel hjælp.