REM søvn | Guide til at forstå din REM søvn

< Tilbage til artikler

Du sikkert hørt betegnelsen REM søvn nævnt før, men hvad betyder REM søvn egentlig, og hvilken indflydelse har REM søvnen på os? Vi guider dig gennem REM søvnens betydning for din hjerne og dit helbreds ve og vel.


Hvad betyder REM søvn?

REM-søvn er en forkortelse for ‘rapid eye movement’, som oversat til dansk betyder, at øjnene bevæger sig hurtigt. Under REM søvnen bevæger dine øjne sig hurtigt, fordi det ofte er i denne søvnfase, du drømmer – selvom drømmeaktivitet også kan forekomme i den dybe søvn, hvor øjnene ellers ikke bevæger sig.


Hvad er REM søvn?

Når du sover, skifter din søvn mellem forskellige stadier og kan overordnet inddeles i let søvn, dyb søvn og REM-søvn. Den typiske nattesøvn er ofte karakteriseret af cyklusser, der varer cirka 90 minutter, og som starter i den lette søvn og bevæger sig over i den dybe søvn for at slutte i REM-søvnen. Ofte vil du sove meget af den dybe søvn først på natten, mens REM søvnen bliver mere dominerende sidst på natten.

REM søvnen er derfor det sidste stadie i din søvncyklus, hvor du sover let.


Hvad sker der under REM søvnen?

Når vi er vågne om dagen, er vores hjerner aktive, mens hjernens aktivitetsniveau omvendt falder, når vi synker ned i den dybe søvn.

Men under REM-søvnen øger hjernen sit aktivitetsniveau, hvor det når op på næsten samme niveau, som når vi er vågne. Samtidig falder muskelaktiviteten i kroppen, dog med undtagelse af den, der forekommer i øjenlågsmusklerne. Med andre ord er hjernen vågen og aktiv under REM søvnen, mens bevidstheden er koblet fra.

Fordi hjernen er meget aktiv i denne fase, vågner du derfor også let fra din REM søvn – hvilket måske kan forklare, hvorfor du tit har haft oplevelsen af at vågne midt i en drøm.


Hvorfor er REM søvn vigtigt?

REM søvn er ekstremt vigtigt for hjernen. Når vi sover, nulstilles vores hjerne og vores kroppe restitueres. Men udover at spille en helende rolle, har søvnen også en aktiv rolle, fordi den er med til at forbedre vores hjerne – især under REM søvnen.

Forskning viser nemlig, at REM-søvnen er forbundet med de hjerneprocesser, der involverer abstrakt tænkning og bearbejdelsen af de oplevelser, vi har i løbet af dagen og livet igennem.

Når du får din REM søvn, forbedres dine evner altså til at tænke kreativt og løse problemer.


Hvor meget REM-søvn skal man have?

Det er svært at sige helt konkret, hvor mange timers REM-søvn, du samlet skal have, men en god tommelfingerregel er, at du har fået tilstrækkeligt med REM søvn, når du vågner stille og roligt af dig selv.

Fordi REM-søvnen dominerer mere og mere i den sidste del af nattesøvnen, er det derfor også en god ide at gå i seng i ordentlig tid, så du er sikker på at få den REM søvn, du skal have. Når du får tilstrækkeligt med REM-søvn, får du de bedste forudsætninger for at klare de udfordringer, dagen byder på.


Hvilken betydning har din madras for din REM søvn?

Når befinder dig i REM søvnen, har du let ved at vågne. Samtidig er det vigtigt, du får en tilstrækkelig mængde af drømmesøvnen, så du ikke snyder dig selv for de gavnlige og gevinstgivende egenskaber og effekter, REM-søvnen har for din hjerne. Vågner du ofte midt i en drøm, kan du derfor med fordel undersøge, om årsagen ligger gemt i din madras.

Vågner du fx, fordi du har det for varmt, kan du nemt forbedre og forlænge din REM søvn ved at sove på en topmadras, der har temperaturregulerende egenskaber.

Oplever du et søvnmønster, hvor du ofte vågner, fordi du har brug for at vende dig, kan det også være en god ide at overveje, om du bør sove på en kontinentalseng med en topmadras, som har en kerne af et elastisk materiale som fx latex, der gør det nemt at vende sig – uden at du behøver vågne af den grund.

Læs mere om de øvrige søvnfaser.

kilder: Vidensråd for forbyggelse.

  • 100 dages prøve
  • Bedst i test
  • Gratis levering