Hvad er REM-søvn?

< Tilbage til artikler

Har du også hørt om REM søvn uden at være helt sikker på, hvad det er?

Frygt ej, du er ikke den eneste! Så læs med her, og bliv klogere på den meget omtalte REM søvn.

REM søvn er en af de fire søvnfaser, du kommer igennem hver nat, når du sover. Den har en helt afgørende betydning for din søvn, men det vender vi tilbage til.

REM er en forkortelse for “rapid eye movement” - som oversat til dansk er “hurtig bevægelse med øjnene”. Når man er i REM søvnen, bevæger man nemlig øjnene rigtig meget, fordi det er i denne søvnfase, vi drømmer. Derfor bliver denne søvnfase også kaldt drømmesøvnen.

En let søvn med masser af hjerneaktivitet

Det er en søvnfase, hvor hjernens aktivitet er meget høj, i forhold til når man er i de andre søvnfaser. Man befinder sig i REM søvnen flere gange i løbet af en nat, og første gang kommer typisk efter man har sovet i 90 minutter. REM søvnen varer mellem 10 minutter og en time ad gangen.

Fordi hjernen er meget aktiv, sover man meget let i denne fase - det er også derfor, du tit vil opleve, at du vågner midt i en drøm.

Derfor er REM søvnen afgørende for at blive udhvilet

Hvis man har problemer med for eksempel snorken eller nattetisseri, vil man ofte blive vækket inden, man når ned i drømmesøvnen. Det kan betyde, at man ikke bliver ordentligt udhvilet. Sammen med den dybe, drømmeløse søvn spiller REM søvnen nemlig en vigtig rolle, når kroppen skal have fornyet energi. Det er i disse faser, at kroppens celler gendanner og fornyer sig.

Hvis man har problemer med for eksempel snorken eller nattetisseri, vil man ofte blive vækket inden, man når ned i drømmesøvnen. Det kan betyde, at man ikke bliver ordentligt udhvilet. Sammen med den dybe, drømmeløse søvn spiller REM søvnen nemlig en vigtig rolle, når kroppen skal have fornyet energi. Det er i disse faser, at kroppens celler gendanner og fornyer sig.

Vil du læse om de andre søvnfaser, kan du læse mere her.