< Tilbage til artikler

Hvor meget søvn skal man have?

Søvn er et basalt behov, uanset hvor gammel du er. Du bruger omkring en tredjedel af dit liv på at sove, men søvnbehov varierer fra person til person. Det er svært at give et præcist svar på, hvor meget søvn man skal have. Mange lever efter forestillingen om, at 7-8 timers søvn er nok, hvilket i mange tilfælde også kan være rigtigt - men med søvn er sjældent et entydigt svar. Dit søvnbehov udvikler sig gennem dit liv, men uanset alder, er den rette mængde søvn utroligt vigtigt for dit helbred. Derfor bringer vi her en guide til søvnbehov i de forskellige aldersstadier, så du kan blive klogere på dine søvn . Der er nemlig stor stor og vigtig forskel på, hvor meget en voksen skal sove og hvor meget et barn skal sove.

Hvorfor er søvn vigtig?

Selvom vi sover en tredjedel af vores liv, er søvnforskere stadig i tvivl om, hvorfor vi egentlig sover og hvorfor de processer, som sættes i gang under søvnen ikke lige så godt kunne foregå i vågen tilstand. Der hersker dog ingen tvivl blandt de samme søvnforskere, at søvn er utrolig vigtigt for vores fysiske og psykiske helbred.

Når du sover, skifter din søvn mellem forskellige stadier; let søvn, dyb søvn og REM-søvn. Under den lette og dybe søvn er din hjernes aktivitetsniveau på et minimum. Men under REM-søvnen øger hjernen sit aktivitetsniveau, faktisk er den næsten lige så aktiv i denne fase som den er, når du er vågen. Det er i denne fase, at du drømmer. Forskning viser, at stadiet træner hjernen til at tænke mere abstrakt og kreativt, så du bliver bedre til at løse problemer, når du er vågen. Når du ikke sover nok, svækkes den evne gevaldigt, og chancen for stress, depression og tab af koncentrationsevne øges. Vi har lavet en artikel om søvnfaser, som du kan fordybe dig i.

Du kender selvfølgelig den første konsekvens af for lidt søvn - træthed næste dag. Men for lidt søvn over længere tid åbner også døren for helbredsproblemer. Mens du er vågen, slider du på din krop og muskler dagen igennem, også selvom du ikke laver hård fysisk aktivitet. Cellerne i kroppen bliver langsomt nedbrudt, men bliver genopbygget, når du sover om natten. Hvis kroppen ikke får tid nok til denne process, svækkes dit immunforsvar, hvilket øger risikoen for at udvikle alvorlige helbredsproblemer, såsom:

  • Svækket immunforsvar
  • Større risiko for type 2-diabetes
  • Øget trang til usunde sager
  • Forhøjet blodtryk
  • Øget risiko for hjerne- og hjertesygdomme

Læger har altså med god grund længe anbefalet søvn som et værn med sygdomme. Så hvis du vil have de bedste forudsætninger for et godt fysisk og mentalt helbred, så prioriter din søvn.

Hvor mange timer skal man sove?

Spørgsmålet “hvor mange timer søvn skal man have”, er som sagt svært at svare på, da søvnbehov ændrer sig livet igennem. Spædbørns søvnbehov er meget større end voksnes, da deres kroppe er inde i en rivende udvikling i de første par år, og derfor har de brug for al den hjælp fra søvnen som de kan få. I løbet af det første år fordobles deres hjerner i størrelsen og de forskellige centre i hjernen, som sørger for indlæring, følelser og kreativ tænkning udvikles. Det kræver en masse energi og arbejde, og søvnen hjælper deres hjerne med at følge med udviklingen.

I takt med at du bliver ældre, udvikler kroppen sig langsommere, og derfor bliver søvnbehovet lavere og ændrer sig også mindre over tid. Søvnbehov for voksne er generelt lavere end for børn. Desværre får det mange voksne mennesker til at tænke, at 6 timers søvn er nok til at komme igennem dagen på, men kun få mennesker får alle deres søvnbehov opfyldt med så få timers søvn. Når puberteten er overstået, er kroppen stort set fuldt udviklet, og derfor vil søvnbehovet være nogenlunde stabilt derefter og være omkring 8 timer per nat.

Det bliver ofte sagt, at ældre mennesker har brug for meget mindre søvn end yngre folk, men det er er en overdrivelse, da søvnbehov stort set ikke ændrer sig efter puberteten. Din døgnrytme styres af et slags biologisk ‘ur’, der er en gruppe celler, som samlet kaldes ‘nucleus suprachiasmaticus’ (forkortet SCN). SCN styrer, hvornår du føler dig træt, men i takt med at din krop ældes, forringes SCNs evne til at regulere din døgnrytme, hvilket kan føre til, at du føler dig mindre træt, selvom kroppens søvnbehov har stort set ikke ændret sig.

På tabellen nedenfor kan du se hvordan dit søvnbehov ændrer sig over et helt liv.

Hvor meget skal voksne sove?

Søvnbehov for voksne er en hel del anderledes end for børn, og udvikler sig mindre over tid. Hvis du er mellem 18-64 år, skal du have omkring 7-9 timers søvn. Det er derfor meget muligt, at for dig er 7 timers søvn nok, men det er også lige så sandsynligt, at du skal bruge mere. Der er ingen formel for, hvor mange timers søvn man brug for, så det er vigtigt at lytte til kroppens signaler. Hvis du stadig er træt efter 7 timers søvn bør du prøve at sove lidt længere.

Winston Churchill fik ofte kun 4 timers søvn, men det var muligvis mest på grund af en vis verdenskrig. 4 timers søvn kan lige være nok til at få dig helskindet igennem én dag, men over længere tid er det et klokkeklart no-go. Vi mennesker er for det meste så ens, at det optimale antal søvntimer er nogenlunde det samme for os alle.

Hvis du oplever, at du nogle gange har svært ved at falde i søvn, har vi skrevet en guide til søvn til når du ikke kan finde roen. Forhåbentlig kan du på den måde slippe for at møde ind på arbejde med kun 3 timers søvn i tanken.

Hvor meget søvn skal et barn have?

Børns søvnbehov ændrer sig meget i takt med at de vokser op. Hvor meget søvn en 12-årig skal have, er derfor ikke det samme i forhold til hvor meget søvn en 15-årig skal have.

En tommelfingerregel er, at børn søvnbehov falder jo ældre de bliver. Nyfødte sover ofte det meste af et døgn, både om natten og i form af spredte lure i løbet af dagen. Teenageres sovevaner er tættere på forældrenes, men mange har også brug for at sove 10 timer i døgnet.

Du kan læse mere i vores detaljerede guide til børns søvnbehov.

Hvad betyder din seng for kvaliteten af din søvn?

Din seng er altafgørende for god søvnkvalitet. Derfor er det vigtigt, at du sover i en seng som passer til dine behov og komfortkrav. En god seng hjælper dig med at få en søvn, hvor du ikke vågner ofte om natten, eller med ondt i ryggen dagen efter. Du kommer til at tilbringe meget tid af dit liv i en seng, så det er uden tvivl værd at finde lige præcis den, som passer bedst til dig. På den måde prioriterer du både din søvn og dit helbred.

  • Det er utroligt vigtigt, at du får tilstrækkeligt med søvn. Når du sover, får kroppen nemlig lov til at nulstille og restaurere, så du frisk og klar til en ny dag, når du vågner. Derudover sænkes både dine stresshormoner, kropstemperatur, puls og blodtryk samtidig med at immunforsvaret bliver aktiveret.

  • Hvis du er over 17 år, anbefales det, at du dagligt får mellem 7-9 timers søvn. I takt med at vi bliver ældre, stiger vores søvnbehov, og det er derfor vigtigt, at man får prioriteret en god nattesøvn.

Kilder: Sleep Foundation & National Library of Medicine

  • 100 nætters prøve
  • Unikke senge
  • Gratis levering